Jumaat, 11 September 2015

Tahniah...

Esok 12/9/2015 kebanyakan kawan-kawan satu batch berkonvo di UIA.

Tahniah diucapkan kerana harungi liku-liku kehidupan belajar di IIC.

aku doakan hampe happy berkonvo dengan kawan-kawan lain

mesti seronok.... datang pula ibubapa,sahabat handai tak lupa pada yang sudah bernikah 'zaujah&zauj' datang sekali(maklumlah budak ipt suka nikah awal lagi-lagi ipt islamik)

 itu lagilah best!!!!

           
tapi tak boleh lawan ibubapa sebab tiada ganti untuknya....

*********************************************************************************

tetapi.............

aku tak berkonvo malah tak habis pun berlajar hanya sekarang jalan saje...

   hanya Allah sajelah yang tahu lubuk hatiku ini


mesti ada hikmah disebalik

surah Al-baqarah ayat 216


كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ


dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”. (Surah al-Baqarah: 216).









aku teringat balik sewaktu dulu dari rumah semangat nak belajar ambil kos diploma perniagaan pentadbiran,walaupun masa SPM matematik pun ambil paper julai tu pun cukup-cukup ceduk je dapat.

bila masuk kolej boleh dikatakan banyak subjek aku tak boleh bawa,tapi aku go  on je sebab nanti orang lain kate ape pulak dekat aku..

dan masuk kolej aku lupe nak tanya khabar dekat parents aku,kalau tanya khabar sekali,dua kali dalam setahun...wuuuuuuuuu

kalau telefon sebab suruh masukan duit dalam atm

   tapi bila kawan a.k.a abang rapat sebab tua dari aku cakap

ko telefon ayah ko sebab tanya duit jee

pabbbbbbbbbbbbbbbbbb bedesukkk dalam hati sanubari ini

 start itu aku tanya khabar sehinggalah harini walaupun aku kawan dengan kawan aku ini lebih kurang 2 taon lebih....

sebab bawa lari kerana malu aku tak abis belajar
 
 kritikan dia pedassss!!!! tapi banyak membina kerana dia seorang ahli agama yang zuhud boleh aku katakan sebab dia macam-macam 'article' dia pernah menulis termasuklah majalah,surat khabar dan banyak lagi.... nak cerita tentang kebaikan dia kerana buat buku sebab banyak dia membina aku hero tu semi zero...

semoga Allah merahmati dia selalu,Allahhuameen

dan sorang lagi selalu memberi kata-kata taujih yang memberi semangat tetapi bahasanya lembut dan zuhudnya juga orangnya...

dia pun banyak belajr dari kawan aku yang tadi

Allah meletakan aku diantara kawan-kawan aku ini yang 'superb'....

*********************************************************************************
bila di kolej ayah aku selalu bagi duit belanje tapi aku nak belajar supaya ayah tak kecewa walaupun aku tahu aku tak boleh bawa kos ini,(bab ini aku tak cerita kepada kawan aku tadi sebab malu) di akhir-akhit aku belajar aku kerja sendiri tak nak guna duit ayah dah sebab aku banyak menyusahkan diri dengan result aku yang memang tak elok,

selang sebulan

aku kena kick oleh kolej kerana banyak subjek tak boleh bawa

memang down gila gaban....

pernah 4 hari tak lalu makan nasi

tapi puk!!!!  ayah aku beri kata semangat melalui mesej

wahhh aku terharu dan bangkit semula

tapi sampai sekarang aku agak terkilan

tak dapat bahagiakan ayah aku........

mungkin dengan cara lain

ayah maafkan daku

tapiiii serius...

walaupun aku dah tak belajar lagi

bannyak pengalaman yang berguna

aku harap kawan yang ada support aku





Coretan budak tak dapat konvo
Ibnu Hamid